Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

17 November 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Goedemorgen lieve mensen

GEFELICITEERD MET JE 23STE VERJAARDAG LIEFSTE ZUS! ik wens je overal het aller-allerbeste van maar voor dit jaar vooral dat je je scriptie af krijgt en hij goed gekeurd wordt :) En natuurlijk dat je gezond blijft. En een leuke huisgenoot voor me wordt (maar dat is niet omdat je jarig bent haha).

M'n vorige verslag was volgens mij alweer twee weken geleden - en dat komt niet omdat ik het zo druk heb gehad met leuke dingen, maar omdat ik elke dag al zolang voor de computer zit voor m'n studie, dat ik echt geen zin meer heb. Ik snap wel waarom iedere student hier een bril heeft want, hoewel ik m'n laptop in Nederland al vaak nodig heb voor te studeren, hier moet echt ALLES achter dit 11 inch schermpje.

Maar voordat ik zoveel ging studeren ben ik naar Ho Chi Minh geweest, Vietnam!
Het was natuurlijk geweldig om m'n tante Celia weer te zien! Ook wel een beetje gek, zoiets vertrouwds in zo'n onbekende omgeving haha.
Celia was voor werk op visite bij Baja, die daar woont.
Ik kwam vrijdagmiddag aan - toen hebben we eerst lekker op het terras gezeten. Dat was voor mij al heel speciaal want ik was 3 maanden lang niet in een huis geweest waar echt iemand woont! Een echt thuis! Heerlijk :)
Zaterdag gingen we naar de Cu Chi tunnels. Dit zijn tunnels die de Vietcong gebruikte in de American War in Vietnam. Ik vind de vietnamoorlog (zoals wij hem noemen) echt super interessant dus dit was echt wel heel bijzonder om eens te zien. We gingen er met een bootje heen, wat ongeveer 1,5 uur duurde en ontzettend leuk was want we voeren helemaal de Saigon River over. Daar aangekomen krijgen we een rondleiding en uitleg etc. Het is eigenlijk een heel ondergronds stelsel, bij elkaar wel 250 km aan tunnel. En we konden ook een stukje in de tunnels, 100 meter ofzo. Nou, dat is kléín en smal, echt niet normaal. Ik kreeg het meteen al een soort benauwd. En wij hadden gewoon nog licht. Toen hadden ze alleen maar olielampjes of kaarsen. En ze zaten er jaren lang. Echt ontzettend interessante verhalen zijn erover te vertellen, maar daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen. Ik vond het in ieder geval heel erg bijzonder en indrukwekkend. Één ding wil ik toch vertellen; ze laten het grootste gedeelte van de tunnels geheim, zodat ze ze weer kunnen gebruiken als er weer oorlog uitbreekt. Is dat geen gekke gedachte? Wel handig.
En in dat gebied hadden ze ook allemaal voorbeelden van vallen etc die de Vietcong maakte. Serieus, die mensen maakten echt de meest ingenieuze 'booby traps' van hélemaal niets; een stukje hout en een paar spijkers. Of gewoon geslepen stokken. En dan nog winnen van de Amerikanen met hun tanks en ontwikkelde artillerie. Die Vietnamezen waren écht bikkels.
Toen gingen we weer terug met het leuke bootje, het was heel lekker weer dus dat was echt helemaal prima.
Toen gingen Celia en ik naar de markt want Baja moest gaan sporten. De markt was ook heel leuk, je moet heel erg afdingen dus je moet wel echt de tijd nemen om iets te kopen, soms sta je wel een 20 minuten met iemand te 'bargainen'. Maar ik heb wel leuke dingen gekocht daar :D
En daarna zijn we naar een restaurantje gegaan, waar we Baja weer zouden ontmoeten. We zaten op een terras direct aan een héél druk kruispunt (klinkt niet gezellig; was het wel). Alles ging door elkaar, bussen, auto's, fietsers, voetgangers en scooters. Echt niet normaal, zoiets waar je altijd naar zou blijven kunnen kijken. Toen was er een meisje en dat liep met een hele stapel boeken (maar echt groot, was wel een meter ofzo). Dus ik vroeg of ze even wilde komen want dan kon ik kijken, en toen vroeg ze eerst aan een politieman, die vlak voor het terras stond, of ze naar ons toe mocht. Ik vond dat een beetje raar, maar wat bleek; de boeken zijn allemaal gekopieerd en dus is die politieman corrupt; als dat meisje hem een deel geeft van wat ze heeft verdient, dan pakt hij haar niet op. Nou, ook zoiets wat ik nog nooit had gezien. Heel apart. Die boeken zijn trouwens wel echt heel tof, het lijken echte boeken want ze zijn ingebonden enzo, maar het is gewoon gekopieerd, echt heel leuk!!

Zondag gingen we 's ochtends naar het War Remnants museum. Ook weer allemaal over de oorlog. Foto's foto's en nog een foto's. Heel indrukwekkend. Ik werd letterlijk misselijk na een tijdje, zulke gruwelijke dingen. Iemand die een soort poseert met een stuk lichaam in z'n handen, hoe iemand wordt gemarteld, alle agent orange baby's, echt vreselijk. Maar wel weer bijzonder om te zien, heel erg indrukwekkend.
'S middags gingen we weer terug naar de markt want Celia en Baja moesten nog wat kopen. En toen zijn we nog even gewoon door de stad gelopen. Het is heel gek want alle huizen zijn heel erg smal maar wel hoog en diep; vroeger moest je betalen naar de breedte van je huis dus dit was de oplossing haha echt grappig. En alle elektriciteitskabels zijn nog bovengronds, er zitten echt enorm veel grote soort knopen van al die kabels in palen. En ze hebben niet eens kabel internet daar! Gelukkig wel wifi :) En er lopen allemaal nog mensen met van die rieten ronde punt hoedjes in de stad. Ook zo leuk!
'S avonds zijn we echt Vietnamees wezen eten. Vietnamese Loempia's! En nog veel meer. Ik heb voor t eerst hele inktvisjes op.

Maandagochtend vroeg was het alweer tijd om naar huis te gaan - ik moest 's middags weer in m'n les zitten. Dus het was een kort maar heeeeeel gezellig en leerzaam bezoek en ik ben super blij dat ik m'n tante kon zien!

De rest van de week was niet bijzonder - ik moet echt even heel hard leren dus dat is ongeveer het enige wat ik doe. Ben al vanaf woensdag aan t stoeien met een essay van 6 pagina's, het is onderhand echt een serieus gevecht geworden. Heel erg vervelend. Maar het is bijna af, dus dan kan ik me echt alleen maar focussen op m'n toetsen. Niet aanstaande woensdag maar die woensdag daarna is het weer zo goed als over :D En kan ik beginnen met m'n spulletjes inpakken, een afspraak maken voor de 'uitcheck inspectie' (HAHA) en dat soort dingen.

Vrijdag ben ik met Jessica krab gaan eten. Had ik nog nooit op. Dat is lékker zeg!! Echt super. Het is wel een soort zooitje hoor haha die saus enzo zat echt overal! Ook weer een hele belevenis.

Ik ben erachter gekomen dat de NUS de examencijfers 24 december in de middag publiceert. Hoe slecht is dat? Die mensen hebben echt geen gevoelens. Nou maakt het mij nog niet zo heel veel uit maar als ik die hoe fanatiek de Singaporese studenten zijn, die hebben echt geen leuke kerst als ze horen dat ze een 7 hebben gehaald! Echt zielig.
Ik ga gewoon keihard leren en hopen dat alles hoger als een 6 is :)

Jullie zullen me denk ik na volgende week woensdag weer horen,
Liefs!
Iris.

  • 17 November 2013 - 10:00

    Rianne:

    Ja! Weer een vlag gescoord! :-)
    En een heel indrukwekkend weekend gehad.
    Bij het gevecht met je essay kom je zeker als winnaar uit de wedstrijd.
    Nu heel veel succes met je studie, ik zal voor je duimen.
    Nog maar eventjes doorzetten!
    Lieve knuf!
    X x x

  • 17 November 2013 - 17:54

    Sandra Jacobs-Mink:

    Weer een feest om te lezen Iris! X

  • 18 November 2013 - 18:56

    Marja:

    ZO Iris, heb jij even AW jaloers gemaakt zeg, met je bezoek aan de Vietcong tunnels. Heel bijzonder en heel indrukwekkend, dat geloof ik, maar ook heel stoer. Wat een ervaringen heb je daar in het verre Singapore en daarbuiten opgedaan. Helemaal fantastisch en leuk. En dan ook nog even tussendoor studeren. Knap! Succes met alle laatste dingen. Geniet nog van alles. Xxx

  • 22 November 2013 - 05:42

    Tineke:

    Lieve Iris.
    Ik geniet altijd O van jouw verhalen.
    Het lijkt me inderdaad heel bizar om Celia in Vietnam te ontmoeten.
    Maar heerlijk dat jullie zo genoten hebben en samen over de markt lopen. Dat klinkt weer zo echt Hollands dan.
    Ik vind het super hoe je alles doet. En studeren en allemaal nieuwe dingen zien en ervaren zoals het eten van hele inktvissen, brrr.... Niks voor mij.
    Ik wens je sterkte met de laatste loodjes en dan heerlijk met Geoffrey!!
    Jullie verlangen er allebei naar begrijp ik.
    Hele dikke moed- en plezierknuffels
    Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Singapore

Voor mijn studie 4,5 maand naar Singapore!

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2014

Pernis!

05 December 2013

Singapore

17 November 2013

Ho Chi Minh

04 November 2013

Jogjakarta

24 Oktober 2013

Borneo en Singapore
Iris

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 87133

Voorgaande reizen:

29 Juli 2013 - 21 December 2013

Singapore

09 Januari 2011 - 16 April 2011

Alicante

Landen bezocht: