Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu

Jogjakarta

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 November 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Goede maandag morgen allemaal :)

Mijn afgelopen week was niet heel bijzonder - het weekend voor die week daarentegen wel en 2 weken geleden al helemaal!

Voordat ik over m'n tripje naar Jogja zal vertellen wil ik eerst nog even kwijt dat ik het onwijs leuk vond dat m'n moeder langs is geweest. Het waren echt fantastische dagen en ik ben heel blij dat ze de kans heeft gekregen om hierheen te vliegen. Mam, heel erg bedankt voor de geweldige week! Ik ben blij dat je nu ook een beeld hebt bij m'n verhalen! love you :)

Toen m'n moeder op donderdagavond vertrok moest ik snel m'n koffer inpakken wat laatste dingen regelen - vrijdagmiddag moest ikzelf alweer in het vliegtuig zitten. Samen met m'n huisgenootje Jessica ging ik naar Jogjakarta. Ik was heel blij want dit was één van de steden die ik heel graag wilde zien (welke stad is dat niet?). Wat een ge-wel-dig-e stad. Maar echt. We hebben echt hele leuke dagen gehad - de mensen daar zijn zoó aardig, iedere willekeurige inwoner helpt je, loopt met je mee als je de weg vraagt etc. Zaterdag zijn we wezen kijken hoe 'Batik' gemaakt wordt - een hele arbeidsintensieve manier van schilderen, heel erg interessant, hoe ze die Indonesische poppen maken en hoe ze zilver maakten. We verplaatsen ons van de ene locatie naar de andere achterop een scooter (wat niet altijd even relaxed was gezien het verkeer in Indonesië), maar wel echt een belevenis. 'S middags gingen we een reisbureau oid opzoeken, we wilden graag gaan 'cave tubben' en dan naar Jogan beach - een strand waar de waterval uitkomt in de oceaan. Maar dit was geen standaard pakket - dus moesten we een privé gids met auto. Dat is wel duur hoor, werd er ons gezegd, dat kost ongeveer 23 euro per persoon voor 12 uur. Geen geld. Echt, alles is zo goedkoop. De man van het reisbureau zei ons dat hij ons die namiddag/avond de stad wel kon laten zien, dat vonden wij natuurlijk prima. Dus uiteindelijk kwamen we op allemaal plekken terecht waar je normaal als toerist nooit zou komen. We hebben gegeten bij een heel leuk restaurant in de buitenlucht, waar alles op een grote tafel stond en je dan zelf je rijst in banenblad, saté etc mocht uitkiezen en vervolgens moest gaan betalen wat je op je bord had. Ik heb me nog nooit zo wit gevoeld - ik was serieus de enige westerse daar. Jessica komt uit Amerika maar haar roots zijn Filipijns - die past dus ook prima in t plaatje. Het was wel heel leuk. Toen wilden we naar zo'n poppen-show (met van die schaduwen enzo) maar daar aangekomen was het zo saai dat we maar naar huis zijn gegaan. We moesten de volgende dag toch om 8 uur op.
Dus zondag kwam Adit (onze gids) ons weer ophalen, om naar het cavetubben te gaan. Je zit dan in een band en dobbert een beetje door een grot. Was erg bijzonder - vleermuizen, stalagmieten en tieten natuurlijk, maar ook diamantsteen etc. Was erg leuk. Toen gingen we weer in Adit's auto naar Jogan Beach - voor de waterval. Het was eind droogteseizoen dus de waterval was niet heel erg groot, maar ik ben toch blij dat ik er geweest ben. Het was wel een heel mooi plekje. Op de terugweg gingen we bij een restaurant aan de rand van een 'afgrond' eten, waardoor we de zonsondergang mooi konden zien en daarna uitzicht hadden op Jogja bij nacht. Adit vertelde ons van alles over zijn bedrijf, het leven in Jogja etc. Hij had 1,5 jaar geleden niets en nu een heel goedlopend (en leuk!) reisbureau; Jogjaholic - en zit al op verschillende steden en eilanden door Indonesië. Hij vertelde ook veel over hoe de verschillende geloven met elkaar omgaan, en hoe het kan dat de Islamieten, Hindoes, Christenen en Boedhhisten in vrede samenleven. Het heeft me des te meer doen beseffen dat het niet het geloof zelf is wat kwaad sticht, maar hoe de mensen ermee omgaan.

Maandagochtend (om 4 uur 'snachts eigenlijk) gingen we (voor mij) het belangrijkst doen van onze trip; de zonsopgang zien en naar de Borobudur! Een boeddhistische tempel met een onwijs interessante geschiedenis. Zo is de tempel honderden jaren 'verstopt' geweest onder as (van de nabijgelegen vulkaan) en begroeiing, en is in 1814 herontdekt door Sir Raffles (de stichter van Singapore!) en zijn vriend H.C. Cornelius (een nederlander!). Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. Ik zal alleen maar zeggen dat het ontzettend bijzonder was, en ik heel blij ben er geweest te zijn.

De rest van de week was aardig rustig, ik moest veel huiswerk inhalen na al die tripjes. Dat is wel aardig gelukt. Verder zit ik 2x in de week op meditatie en mindfulness cursus, wat ook best wat tijd vraagt (maar wel heel interessant is) en zijn Geoff en ik onze vakantie naar Thailand aan het vormgeven. Allemaal erg leuke dingen!

Ik ga a.s. vrijdag naar Ho Chi Minh (Vietnam), Celia is daar en ik heb ontzettend veel zin om m'n tante een knuffel te geven en een paar dagen met haar en Baja door Ho Chi Minh te struinen. Ik weet zeker dat dat ook bijzonder gaat worden, we gaan dingen bezoeken uit de Vietnam oorlog en dat vind ik echt ontzettend interessant.

Als ik zo teruglees was ik schrijf schaam ik me haast voor wat ik allemaal doe hier - ik besef heel goed dat dit echt niet normaal is en ben echt 'dankbaar' dat ik dit mag meemaken. Ik hoop niet dat ik overkom als een verwaand en verwend nest, die alles maar vanzelfsprekend vindt - dat vind ik echt niet.

Verder heb ik nog maar twee weken les, dan één week 'leesweek' en dan anderhalve week toetsweek. Daarna is het 5 december en dat is dit jaar m'n favoriete dag van het jaar want dan komt Geoffrey eindelijk!

Dat was het wel weer voor deze keer, ik zal weer schrijven als ik uit Vietnam terugben!

Liefs,
en een hele goede nieuwe week voor jullie allemaal,
Iris.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Singapore

Voor mijn studie 4,5 maand naar Singapore!

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2014

Pernis!

05 December 2013

Singapore

17 November 2013

Ho Chi Minh

04 November 2013

Jogjakarta

24 Oktober 2013

Borneo en Singapore
Iris

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 87145

Voorgaande reizen:

29 Juli 2013 - 21 December 2013

Singapore

09 Januari 2011 - 16 April 2011

Alicante

Landen bezocht: