Borneo en Singapore - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu Borneo en Singapore - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu

Borneo en Singapore

Door: Rianne Groenenboom

Blijf op de hoogte en volg Iris

24 Oktober 2013 | Maleisië, Kuching

Onverwacht toch een reis naar Singapore!
Dit had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken.
En zoals de traditie het voorschrijft, als je op visite komt schrijf je de blog.
En dat doe ik met veel plezier!
Goede vliegreis gehad, het is met zo'n groot vliegtuig net of je in de bus zit.
Om half vier landde het vliegtuig na een vlucht van 12 uur.
Daar stond Iris in volle glorie te zwaaien! Heerllijk zo'n weerzien. Face timen is leuk maar in het echt is het nog veel leuker!.
Met de taxi naar het appartement van Iris want we hadden haast!
Om half 10 's avonds moesten we weer in een vliegtuig zitten want we gingen naar een hotel in Kutching op Borneo!
Iris had per mail een taxi geregeld die ons naar Maleisië airport zou brengen maar hier worden afspraken anders opgevat met als resultaat: geen taxi.
Allerlei telefoontjes later rent Iris ineens de straat op en houdt een taxi aan. Die bracht ons weer naar een ander taxibedrijf en alle taxi-chauffeurs hebben echt hun best gedaan om ons door de spits op tijd in het vliegtuig te krijgen en...gelukt!
Het vliegtuig bracht ons om elf uur op Borneo, en wat doe je als je voor het eerst op het subtropische eiland Borneo bent, natuurlijk je gaat naar de Mac.
Hierna weer een dodenrit van een uur in een taxi en we zijn bij het hotel,
( na 3 taxichauffeurs overleeft te hebben weet ik het zeker, vliegen is veiliger dan autorijden.)
We zijn keurig naar ons huisje gebracht. Ik had zeezicht gevraagd en gekregen! We zijn zeer snel ons bed ingedoken, en terwijl ik dit type hoor ik de golven 10 meter verder op het strand rollen,wat zullen we lekker slapen!

Zaterdag
Na een heerlijke nacht in een prima bed konden we genieten van een uitgebreid ontbijtbuffet. Er was brood yoghurt e.d. Maar ook een hele kant met allemaal dingen die wij gewoonlijk alleen 's avonds bij de chinees eten of halen. Die hebben we dan ook maar letterlijk en figuurlijk links laten liggen.
Maar er was heerlijk veel fruit , papaya, meloen en ananas en we hebben voor het eerst van ons leven Palm seeds gegeten.
's Middags hebben we de markt van Kutching onveilig gemaakt. Heel veel onbekende groente en fruit gezien. Veel kokosnoten, allerlei soorten vis en schaaldieren.
Op het laatst werd ons nog gevraagd om even te komen proeven, in een teil zat zaagsel en daarin liepen een soort larfachtige beesten van wel 4 cm. lang en 1 cm. doorsnee. met een wit lijf en een zwarte kop. Een delicatesse werd er gezegd, zeker als je ze levend opeet. Nu kijken wij vaak naar Expeditie Robinson maar hier deden wij niet aan mee!

Zondag
Vroeg uit de veren
Half 8 met de gids mee, moesten om 9 uur bij de oerang oetangs zijn
Liepen echt in het oerwoud in de warmte, het geluid, echt heel bijzonder.
De gids was er alleen voor ons dus al onze vragen werden beantwoord.
De oerang oetangs leefden vrij in het wild maar werden iedere dag bijgevoerd en in de gaten gehouden. Er was nu een groep van 27 apen maar of wij ze te zien zouden krijgen was de vraag.
We hadden geluk want al gauw kwamen er 3 volwassen apen aanslingeren en 2 ervan hadden een baby bij zich. Zo schattig zoals die kleintjes aan de zij van moeder hingen.
En een kokosnoot openen is voor apen geen enkel probleem.
We mochten een uur in het gebied blijven en moesten toen weer weg,
De geluiden die een oerwoud maakt! Vroeger wel eens naar de serie : "de stille kracht" gekeken en daar moest ik weer aan denken. Het klopt echt!
Terwijl we uit de jungle liepen vertelde en toonde de gids ons nog van alles over een kunstwerk van zwarte termieten, bamboe, lianen en allerlei vruchten die we zonder zijn hulp niet gevonden zouden hebben.
In de auto terug naar ons huisje vroegen wij hoe een papayaboom eruit zag.
Hebben jullie nog nooit een papaya boom gezien vroeg hij lachend?
Bij het eerst volgende verkeerslicht stond er een en daarna zagen wij er heel veel. Kokosnoot palmen, bananenbomen en papaya bomen staan overal in de vrije natuur en je mag ze gewoon plukken zoals wij bramen plukken langs de kant van de weg.
Bij ons huisje aangekomen gelijk de zwemkleding aangetrokken en met het shuttelbusje naar het zwembad wat hoger op de heuvel gegaan. Badlaken uitgespreid, lekkere duik genomen en op het moment dat we op onze handdoek wilde gaan liggen ging het toch plensen! Een echte tropische regenbui!
Hebben we dat ook maar eens meegemaakt. Even siesta dan maar, daarna een tweede poging maar ook deze eindigde in een bui.

Maandag
Weer vroeg op, we gaan een mangrove/dolfijnentocht maken!
De gids begon weer te vertellen dat de kans dat we dieren zouden zien erg klein was. Maar een boottochtje is bij hoge temperaturen ook al erg lekker dus wij gingen lekker zitten. De schipper tuurde heel de tijd rond en één keer zei de gids dat hij een krokodil zag, maar hij was net het water in gegleden.
Wij namen dat met een korreltje zout maar even later niet meer, de schipper keerde de boot, legde aan bij de oever en daar lag 5 meter van ons vandaan een kolossale krokodil op de kant! Wel 4,5 meter lang en wel 70 cm. breed! Erg indrukwekkend! Hij wilde niet wakker worden maar stak wel even zijn poot naar ons op.
Veel witte reigers, een zeearend en andere vogels verder voeren we de zee op op zoek naar dolfijnen. Weer heel veel wachten en turen verder hebben we die ook gespot! Het zijn niet de dolfijnen die bij ons in het Dolfinarium rondzwemmen maar een ander soort: Irrawaddy. We hebben ze 4 keer omhoog zien komen.
Op de terug weg liet de krokodil nog even zijn tanden zien en zagen we ook nog een kleine neef van hem.
Weer een bijzondere tocht!
Hierna nog een tijdje bij het strand op een bedje liggen sudderen en toen moesten we alweer naar het vliegtuig! Borneo was geweldig!

Dinsdag
Heerlijk geslapen op de kamer van Iris.
Het programma voor vandaag is de Singapore Zoo.
Met bus en metro zijn we daar aangekomen.
De metro heeft hier een heel mooi systeem.
Je belandt in een grote ruimte met veel schuifdeuren( alles keurig schoon) de metro rolt binnen , de deuren van metro en hal sluiten precies op elkaar aan. Deuren open, niemand kan op de rails komen, een man met witte handschoenen aan en een lichtgevend stokje dirigeert je naar een vrij plekje, en de deuren sluiten weer. Iedereen heeft hier alleen maar contact met zijn/ haar telefoon lijkt het, er wordt amper gesproken.
De dierentuin was mooi aangelegd en ook wel bijzonder. Geen hekken te zien, het lijkt net of je door het oerwoud loopt. De witte tijgers waren indrukwekkend en het indrukwekkendste was de gazen grote tent met vleervossen( groot!) vlinders( groot!) en muishertje( klein!) heel veel vliegende en rennende losse beestjes( volgens mij ook ratten!)
Normaal stap je uit zo'n kas en ben je blij dat het buiten wat koeler is maar ja, dat was hier niet zo!
Ik heb ook de kangoeroes nog even persoonlijk gevoerd!
's Avonds hebben we gegeten in een food court ,een belevenis op zich en daarna ging Iris naar haar meditatiecursus.
Weer met bus en metro thuisgekomen.

Woensdag
Vandaag moest Iris naar school en mocht ik mezelf vermaken. Het werd een dagje "Gardens bij de bay" planten uit alle delen van de wereld zijn er te zien.
Op de plaats aangekomen zag ik ook Marina Bay Sands. Jeanne heeft daar al over geschreven en ik wilde dat met eigen ogen aanschouwen. Zo zat ik om elf uur 's morgens aan de koffie op de 57ste verdieping. Ik ben niet gauw onder de indruk van gebouwen maar als je naar al die flatgebouwen om je heen kijkt is dat toch wel bijzonder.
Daarna naar de tuinen. Prachtige bloemen en vruchten waar ik meestal het bestaan niet van afwist.
Ik had met Iris afgesproken bij het beeld van Merlion, het beeld waar je mee op de foto moet zijn geweest als je in Singapore bent. Omdat ik vroeg was ook nog maar een river cruise over de Singapore river gedaan.
Samen op de foto geweest en weer gegeten in een food court en daarna naar de licht/water show gekeken.( Erg mooi maar hier heeft Jeanne ook al over geschreven)
Deze avond maar eens vroeg naar bed.

Donderdag
Mijn laatste dag van de vakantie.
Iris was weer vrij( nou ja!?) en toonde mij de hele campus. Indrukwekkend mooi, schoon en verzorgd! Overal tafels en stoelen om in groepjes of alleen te studeren, ook gewoon in parkjes en vooral op galerijen.
Nergens rommel op de grond of lelijke teksten, tuinen met de mooiste bloemen en ook keurig verzorgd. Iris vertelde bijvoorbeeld dat de toiletten iedere dag 3 keer schoongemaakt worden!
Hierna gingen we naar Chinatown . Wat een drukte en wat een spullen. In Chinatown staan ook nog 2 tempels die we even bekeken hebben. We vielen midden in een boeddhistische dienst, even geluisterd naar de muziek en de zang en ondertussen rondgekeken naar al de rijkdommen van zo'n gebouw.
Hierna gegeten op de campus, Iris weer een meditatie les gevolgd en zo naar het vliegveld om weer richting Nederland te gaan.

Deze reis is een grote belevenis voor mij! Fijn om te zien dat Iris zich hier zo goed red in Singapore, leuk om te weten waar ze studeert en hoe het er daar allemaal een beetje aan toe gaat. Leuk om te zien dat zelfs Iris een echte student wordt als het om schoonmaken/ houden aankomt. :-)( de magnetron waarin al verschillende eieren ontploft waren moest ik echt even onder handen nemen) leuk dat je kind je eens helpt met vervoer, munteenheid, taxi's en dergelijke en heel bijzonder om samen zo'n avontuur te beleven in Borneo!

Ik/ wij hebben ervan genoten!
Lieve Ies, heel veel succes deze laatste 2 maanden! Hou van jou, knuffel!
Mama/ Rianne

• 24 Oktober 2013 - 17:35

Sandra:

Fantastisch dat je dit met je dochter hebt kunnen meemaken Rianne. Kun je koesteren:-)

• 25 Oktober 2013 - 21:17

Anneloes:

Wat een geweldige verrassing! Leuk tante, dat u nu ook deel uitmaakt van het avontuur van Iris!! Veel succes nog Ies, en geniet ervan!!