Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

13 September 2013 | Singapore, Singapore

Hi NL!

Ik ga jullie even up-to-date brengen, maar ik wil vooral schrijven over wat ik tot nu toe van Singapore vind, wat me opvalt etc.

Dus, afgelopen zondag had ik een 'pool-session' voor m'n duikdiploma. Het was heel erg koud en best wel saai. Ik neem aan dat dat vooral was omdat er in een zwembad nou eenmaal niet zoveel vissen zitten. We moesten allemaal handelingen verrichten, en alles ging eigenlijk wel goed, alleen 'buoyant' blijven (in het water hangen zonder als een stuiterbal op een neer te gaan) is nog best lastig. Maar voor de eerste keer deed ik het niet slecht denk ik!

De rest van de week heb ik eigenlijk alleen maar heel veel huiswerk gemaakt, heel veel bij de Starbucks gezeten om huiswerk te maken, en alles proberen in te halen. Het was e-learning week, dus we hoefden niet naar de collegezaal maar moesten alles vanaf de pc doen (iets wat totáál niet werkt), dus er was genoeg te doen. Ik denk dat ik aardig ben opgeschoten, maar ik ben er nog niet en over 3 weken heb ik m'n eerste toetsen al. Ik hoop dat ik 't red !

Woensdag zijn ik en Tara naar het Art-Science museum geweest (dat witte soort bloem-gebouw) en dat was heel interessant. Er was een expositie over het oude egypte en de mummie's, en een expositie met foto's van National Geographic. Erg boeiend.
'S avonds zijn we met 7 meiden uit geweest, omdat het Jessica's verjaardag was. Woensdag is hier Lady's night (gratis entree en aanbiedingen) en dan is iedereen in de stad te vinden, want op zaterdag bv is het gewoon te duur om weg te gaan.

Over een uurtje ga ik op weg naar Tioman om de rest van m'n duiken te doen. Ik heb ontzettend veel zin om even op een eiland te zijn, en niet in een drukke stad. Lijkt me héérlijk. Ik ben benieuwd of ik het duiken eng vind, want 2 meter in een zwembad is toch wel wat anders als 20 meter in de zee. Ik ben benieuwd! Zou wel echt heel gaaf zijn om dat diploma ook te hebben!

Oke, nu Singapore 'an sich'. Ik ben er nu 7 weken dus ik denk wel dat ik m'n mening mag geven! Om heel kort te zijn; ik vind het een hele interessante stad maar ben zó blij dat ik hier niet permanent hoef te wonen! Dat zou ik denk ik echt niet trekken. Singapore profileert zich natuurlijk als een super moderne stad etc etc, en in vergelijking met andere landen in Azië is dat het ook zeker. Sommige delen van de stad zijn echt hyper modern. Maar als je een heel klein beetje verder kijkt, en hier niet als toerist 2 dagen bent maar een beetje 'dieper' in de cultuur duikt, merk je al snel dat het echt niet zo 'westers' is als dat ze zeggen. Dat is de reden dat ik hier nooit zou willen wonen, en dat is de reden dat ik het een hele interessante stad vind.
De contrasten, de tegenstellingen, het is soms zo absurd! Je kunt mooie en moderne gebouwen neerzetten zoveel je wilt, maar de mentaliteit van de mensen verandert niet (zo snel). Singapore is eigenlijk ik 40 jaar van een heel klein stadje naar een mega metropool gegroeid. Gebouwen worden uit de grond gestámpt, niet normaal. Tegenover mijn slaapkamerraam zijn ze 2 gebouwen aan het bouwen, en het lijkt wel alsof ze iedere dag anders zijn. Mensen werken hier in ploegendiensten en als het even kan gaat dat 24 uur per dag, 7 dagen per week door. Een gemiddeld gebouw is hier binnen een half jaar klaar. Bij Marina Bay Sands (even googlen!) bouwden ze 1 verdieping per 4 dagen. Al stortregent het, ze gaan gewoon door. Bizar.
Ook op de uni; de studenten zijn zó ijverig, ze willen echt de aller-aller beste zijn. Niks zesjes-cultuur, een A+ cultuur hebben ze hier. Aan de andere kant, als je net even buiten de stad gaat, heb je kapotte stoepen, stank, 'vieze' mensen etc. De Indiërs hier bekleden eigenlijk de lagere laag van de samenleving. En dat is gewoon regelrechte armoede.
Over het algemeen, vind ik de werkende mensen hier niet heel vriendelijk. Ze zijn niet hartelijk, niet geïnteresseerd, niet geduldig en absoluut niet beleeft. Ik denk dat dat ermee te maken heeft dat ze gewoon heel hard willen werken, en zodra je iets vraagt oid dan 'stoor' je hen, en dat kunnen ze niet hebben. Ik vroeg bv een keer om een servetje waarnaar ze haar platte hand haast ín m'n gezicht duwde. Ook wordt er vaak naar je geschreeuwd etc. Gewoon een beetje onbeschoft eigenlijk. Soms irriteert het me echt heel erg.
De jeugd, en dan vooral de jongens, zijn ook best apart. Ze zijn heel meisjes-achtig. Heel veel verven hun haar, hebben een telefoon hoesje met 'hello kitty' erop, of één of ander gek konijntje, en ze zijn allemaal een beetje meisjesachtig. Het lijkt wel alsof ze allemaal homoseksueel zijn.
Bijna iedereen speelt hier Frisbee. Ik wist echt niet dat die sport door sommige mensen nog serieus genomen wordt. Maar hiervoor op het grasveld zijn echt iedere dag mensen aan het frisbieën, en het is eigenlijk best wel leuk. Ik ben er alleen nog niet helemaal achter wat de spelregels zijn. Een soort handbal volgens mij.
De dokter is hier van 10 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds open. Daar kan Begashaw nog wat van leren. En je hoeft ook niet te bellen of zo, je loopt naar binnen; wacht even 10 minuten en wordt geholpen. Ideaal.
Wat ook een beetje vervelend is; niemand eet hier met een mes. Maar dat is toch onhandig? Soms moet je toch gewoon wat snijden? Iedereen eet hier ook een beetje vies met heel veel geluiden enzo. En ze halen ook heel erg hun neus op in de metro niezen ze zonder hand voor hun mond en, echt allemaal een beetje viezig.
Ook anders is dat ze hier geen briefjes van 20$ hebben, of 25$. Ze hebben 10 en 50, niks ertussenin. Ik vraag me af waarom niet.
Wat ik ontzettend interessant vind hier is de regen. En dan niet de hele dag miezel regen, maar gewoon echt even een uurtje knallen. Het liefst 's avonds, met keiharde donder en bliksem. Bizar wat er hier uit de lucht komt vallen. Aangezien ik op de 21ste verdieping woon hoor ik de wind dan ook echt heel hard, eerst vond ik het eng maar nu ben ik er aan gewend.
Als het weer een beetje mee zit, kan ik 's avonds vanuit m'n kamer de zonsondergang zien. Het is vaak echt heel mooi, ik heb er al veel foto's van.

Kortom, het is gewoon heel anders als Nederland. Ik vind het een super stad, zoals ik zei; heel interessant. Ik heb het erg naar m'n zin en ik ben ontzettend gelukkig dat ik dit avontuur aan ben gegaan. Er zijn hier heel veel dingen waar Nederland van kan leren, er zijn in Nederland heel veel dingen waar Singapore van kan leren. Het is niet gek of raar; het is anders! (en soms een beetje irritant :))

Nu moet ik gaan, anders mis ik de boot!

Heel veel liefs, fijn weekend iedereen!
Iris.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Voor mijn studie 4,5 maand naar Singapore!

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2014

Pernis!

05 December 2013

Singapore

17 November 2013

Ho Chi Minh

04 November 2013

Jogjakarta

24 Oktober 2013

Borneo en Singapore
Iris

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 87325

Voorgaande reizen:

29 Juli 2013 - 21 December 2013

Singapore

09 Januari 2011 - 16 April 2011

Alicante

Landen bezocht: