Singapore & Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu Singapore & Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Iris Verschoor - WaarBenJij.nu

Singapore & Bali

Door: Jeanne Verschoor

Blijf op de hoogte en volg Iris

02 Oktober 2013 | Indonesië, Lovina

Hallo lieve iris volgers,
Iris heeft mij gevraagd om deze keer haar blog te schrijven omdat de afgelopen week ik en mijn vader op bezoek zijn geweest in Singapore!!

DAG 1
Vrijdag 20 september zijn we vertrokken na een lange maar goede reis kwamen we zaterdag aan in Singapore.
Het moment dat we door de douane moesten was ik best zenuwachtig, niet omdat ik ook maar iets raars in m'n koffer had zitten maar om het feit dat je op National Geographic o.i.d. altijd van die horror verhalen ziet dat er bij mensen drugs in de koffer wordt gedaan.
Wat een bizarre stad!
Ongelooflijk schoon, gestructureerd, groots, streng, nieuw en modern.
Na ingecheckt te zijn in ons hostel waar we met z'n drieën op een zespersoonskamer liggen. Zijn we gelijk op pad gegaan.
Als eerste zijn we naar Chinatown geweest.
We hadden geluk want in Chinatown was een lichtfestival bezig dus heel de wijk was mooi verlicht.
Een van de eerste dingen die ik opmerkte was een verschrikkelijk vieze geur.
Toen ik aan Iris vroeg wat dat was zei ze Doerians. Een stuk fruit wat erg populair is in Singapore maar een ontzettend vieze geur heeft. Het is dan ook verboden om ze bijvoorbeeld mee te nemen in de metro.
Na een tijdje door Chinatown te hebben gelopen kwamen we ineens een Indische tempel tegen. Raar iets om midden in Chinatown tegen te komen maar goed. We zijn even naar binnen gelopen en het was leuk om te zien. Met de meest kleurrijke beelden overal, iedereen at daar met elkaar en het zag er best gezellig uit.
Toen was het tijd om iets te gaan eten.
Na onze eerste (goedsmakende) maaltijd in Singapore waren we best moe en zijn we terug gegaan naar het hostel om lekker te gaan slapen.

DAG 2
De tweede dag zijn we als eerste naar de universiteit gegaan om alle meegebrachte spullen naar Iris haar kamer te brengen.
Wat een grote universiteit! En al was het zaterdag er werd nog steeds overal volop gebouwd aan nieuwe gebouwen.
Iris heeft ons een tour gegeven van de universiteit, met de twee zwembaden, sportschool, foodcourts, winkeltjes, college zalen etc etc.
Het huisje van Iris was leuk om te zien, heel anders dan wat we vanaf de webcam op de computer konden zien. Ze heeft een prachtig uitzicht over Singapore.

Hierna zijn we naar Orchard Road gegaan, een ontzettend grote winkelstraat in Singapore met belachelijk grote shoppingmalls. Ook heel veel grote winkels van Louis Vuitton, Channel, Dolce and Gabana enz naast elkaar, wat een rijkdom daar!
Na hier een tijdje te hebben rond gelopen zijn we naar Clarke Quay gegaan. Dit is zeg maar het uitgaanscentrum van Singapore.
Het was nog vroeg in de middag dus nog vrij rustig maar je kon wel zien dat het er 's avonds goed druk kan zijn.

Op een gegeven moment kwamen we langs een Mulligans (Irish Pub) waar het (zoals overal ter wereld) alweer vroeg gezellig was. Er stonden een paar Britten op de tafels te dansen en het was leuk om te zien dat dat hier niet anders is dan waar dan ook ter wereld. Toen zijn we ergens wat gaan drinken want we hadden best veel gelopen en dus hadden we best moeie voetjes.
We zaten op een terrasje naast de Singapore rivier.
Precies dat weekend was de formule 1 in Singapore, het was dan ook ontzettend druk en overal zag je mensen in formule 1 shirt/petjes lopen.
De metrostations in Singapore zijn ook ongelooflijk groot, het lijkt wel of Singapore onder de grond ongeveer even groot is als boven.

Nadat we wat hadden gedronken bij Clarke Quay was het tijd om terug naar het hostel te gaan want we moesten op het vliegtuig stappen om naar Bali te gaan!!

Weer een goede vlucht gehad en we kwamen rond 12 uur 's nachts aan op het vliegveld van Bali aan. Hier stond onze taxi al klaar om ons naar het huisje te brengen. Dit was nog een aardige reis, want het vliegveld van Bali ligt in het zuiden en wij moesten naar het noorden. Nu is Bali niet zo groot en de afstand die we moesten afleggen zou je in Nederland binnen een uurtje wel halen maar de wegen op Bali zijn iets anders en we hebben er dan ook drie uur over gedaan.
Het verkeer in Bali is ontzetten chaotisch! Alle wegen zijn eenbaanswegen, dus een baan de ene kant op en een de andere. De wegen zijn eigenlijk te smal voor twee auto's naast elkaar.
Het stikt er van de scootertjes en de mensen rijden voor Nederlands standaard best roekeloos. Elkaar inhalen terwijl er een tegenligger aankomt, nog maar net op tijd terug naar je baan gaan anders had je een frontale botsing. Dan rijden ze ook nog eens links dus het was best spannend om in de auto te zitten. Toch hebben we in de tijd dat we in Bali waren geen ongeluk gezien.
We kwamen rond een uur of 4 's ochtends aan in ons huis. Prachtig!

DAG 3
De volgende ochtend gelijk op zoek gegaan naar een duikschool, want aangezien Iris net haar duikbrevet heeft gehaald mochten we die kans niet laten schieten. We hebben die dag drie dagen vastgelegd waarop we twee duiken maken. Maar die middag dus geen duik en tijd om het eiland te verkennen. We hadden van de man van de duikschool gehoord dat er mooie watervallen in de buurt waren en die wilde we gaan opzoeken. Wat een avontuur! Met onze gehuurde auto gingen we op pad. We hadden een klein kaartje in het huis gevonden waar ze opstonden en daarmee gingen we de weg op. Al snel bleek dat het niet zo makkelijk was als het op het kaartje leek. We hebben het een aantal keer moeten vragen en op een gegeven moment wilde we de hoop bijna opgeven toen we de bordjes tegenkwamen en even later ook de meren die er in de buurt waren zagen. Na ongeveer twee uur over de kleine smalle weggetjes gereden te hebben kwamen we aan bij de meren. Vanaf dat punt hadden we een prachtig uitzicht over de twee meren en de bergen eromheen.
Een klein stukje terug was ook de waterval waar we in eerste instantie naar op zoek waren ook een zeer indrukwekkend gezicht!
Toen moesten we terug naar het huis omdat onze huishoudster Ilou eten voor ons had gemaakt. De weg terug gingen we in een keer goed zonder een kaart of enige andere mogelijkheid van navigatie.
Ilou had heerlijk voor ons gekookt. Na het eten zijn we eigenlijk gelijk in bed gedoken want we moesten de volgende dag weer vroeg op voor onze eerste duikdag!

DAG 4
Om half 7 ging de wekker, Ilou had voor ontbijt gezorgd en we konden dus gelijk aanvallen! We gingen naar het westen van het eiland voor onze eerste duikdag hier was een klein eilandje waar niemand woonde en bezoekers maar 5 uur per dag mochten zijn. We werden met echte expeditie Robinson bootjes naar het eiland gebracht en onderweg maakte we onze duikuitrustig klaar. Tijdens de eerste duik werd al gauw duidelijk dat het hier prachtig is onder water. Wat een koraal, wat een vis ongelooflijk mooi! We doken langs een drop off, een grote muur van koraal waar we langs zwommen.
Het was de eerste keer duiken met Iris en het ging echt super goed! Heel knap om na zo kort duiken al zo comfortabel te zijn onder water!
Tussen de twee duiken door hebben we heerlijk op het bootje onze lunch gegeten, reist met kip en ei. Toen was het tijd voor de tweede duik, aan de andere kant van het eiland. Weer een koraal muur waar we langs zwommen. Deze duik hebben we twee black tip reefsharks gezien. Prachtige haaien van ongeveer twee meter.

Ik was ontzettend benieuwd naar Iris haar reactie omdat de laatste keer dat zij een haaitje zag ze in paniek op pa z'n rug is gesprongen tijdens het snorkellen. Dus toen onze guide ze aanwees keek ik eigenlijk direct naar Iris. Die ontzettend kalm bleef. Ik verbaasde me hierover, maar eenmaal boven water bleek waarom ze dacht dat het baby haaitjes waren van ongeveer 50 cm groot....... Volgens eigen zeggen is dat een beschermingsmechanisme van haar geweest!

Na de twee duiken gingen we met het busje van de duikschool weer terug naar Lovina waar ons huis ook was. Na ongeveer anderhalf uur door het knettergekke verkeer waren we weer thuis. Ilou had weer heerlijk voor ons gekookt. Na het eten waren we alle drie zo moe dat we weer heel vroeg op bed lagen.

DAG 5
Vandaag gaan we naar het oosten van Bali om bij het Libertyship wrak te duiken. Toen we aankwamen bij de duikplek kwamen er onmiddellijk allemaal Balinese vrouwtjes naar de bus gelopen om al onze duikuitrusting naar het strand te brengen. Het waren ongelooflijk sterke vrouwtjes want ze zetten zo een krat vol met duikuitrusting op een hoofd en liepen met nog een zuurstoffles onder de arm naar het strand. En dit de hele dag lang, ik zou het niet kunnen.

Het was ontzettend druk op het strand. Het stond helemaal vol met alleen maar duikers. Dat is aan de ene kant vervelend omdat het zicht onderwater met zoveel duikers een stuk slechter is en het veel onderwater leven afschrikt maar aan de andere kant beloofd het ook een mooie duikplek te zijn.
En dat was het ook, wat een onderwater leven.
Van het schip was weinig meer over, na 70 jaar in het water te hebben gelegen was het bijna onherkenbaar. Het was gezonken nadat het geraakt was door een torpedo van een Japanse onderzeeër, dus het lag een soort verspreid over de zeebodem.
Tijdens de eerste duik zijn we er helemaal omheen gezwommen en tijdens de tweede duik zijn we meer in het schip geweest.

Bij terugkomst in Lovina zijn we wat gaan drinken op het strand waar we elke avond een prachtige zonsondergang konden zien.
's avonds had Ilou (alweer) heerlijk voor ons gekookt en gingen we weer vroeg slapen.
Bij het huis is ook een nachtwaker die 's nachts de wacht over ons houd. Of die dit goed doet is nog maar de vraag want Iris heeft hem horen snurken...

DAG 6
Vandaag gaan we weer terug naar het eilandje in het westen van Bali want hier hebben we nog lang niet alles gezien.
De eerste duik was fantastisch in een duik hebben we zoveel verschillende dingen gezien waar je normaal heel veel duiken over doet.
Hier een lijstje met wat we in deze duik hebben gezien:
- Schilpad
- 2 super schattige zeepaardjes
- White tip reef shark
- Ontzettend grote tonijnen (jummieeee :) )
- een hele school baracudas
- Blue spottet sting ray (rog)
- een veld vol met alen. Heel raar gezicht alsof er allemaal slangetjes uit de grond staken.

Al met al dus een bizar mooie duik. Halverwege dacht ik in de verte een haai te zien en ik probeerde dus iets dichterbij te zwemmen. De guide had ons gezegd niet dieper te gaan als 25 meter. Iris mocht niet dieper als 20 meter omdat ze nog niet zoveel heeft gedoken en dat mag zowiezo niet met alleen je open water brevet.
Toen ik dus iets dichter naar de haai toe zwom om het goed te kunnen zien ging ik al iets dieper dan dat de guide had gezegd.
Toen ik de haai aan mijn vader wilde laten zien draaide ik me om en tot mijn verbazing hing iris net 1,5 meter boven me. FOEI!
Ze is toen ook snel weer naar boven gezwommen want ze had zelf ook niet zo goed door dat ze al zo diep zat.

Toen was het 's middags tijd voor onze laatste duik alweer op Bali, veelste kort want er is nog zoveel te zien.
En zoals voorspelbaar weer een prachtige duik, een hele grote schilpad gezien van ongeveer een meter groot die ons echt aankeek van hee, wat doen jullie hier, laat me lekker met rust. Waarna die rustig weg zwom naar de oppervlakte om adem te halen.

's avonds hebben we voor de verandering op het strand gegeten, waar we weer een mooie zonsondergang hadden. Heerlijk gegeten. Daarna naar huis en weer vroeg naar bed voor de laatste dag in Bali.

DAG 7
De laatste dag mochten we niet duiken omdat we de volgende ochtend moesten vliegen. We hebben toen Ilou gevraagd of ze met ons mee op pad wilde gaan en hier was ze erg blij mee. Ze zei: "I'm going on a holiday." Heel schattig.
We wilde naar twee watervallen kijken die in de buurt waren maar toen we daar aankwamen werd ons gezegd dat ze droog stonden omdat het al zolang niet had geregend op Bali. Toch maar even wezen kijken en het was prachtig. Midden in het oerwoud.
Hierna zijn we naar een boeddhistische tempel geweest ook heel leuk om eens gezien te hebben. En naar de hotspring waar natuurlijk warm water vanuit de bergen komt en dat schijnt helend te zijn. Wij vonden het maar vies, toch even erin geweest maar het was glibberig en niet echt wat we ervan verwacht hadden.

Toen we thuis kwamen heeft Ilou twee full body massages geregeld voor Iris en mij gewoon bij ons in het huis! Heerlijk!

Weer vroeg naar bed want we moesten om 4 uur ons bed uit om weer terug te vliegen naar Singapore.

DAG 8
Dit keer hadden we een hostel midden in China Town. Nadat we waren ingecheckt zijn we op weg gegaan naar Marina Bay. Hier staan de meest bizarre flatgebouwen en ook de trots van Singapore een groot beeld van half leeuw half zeemeermin. Met grote ogen naar alles gekeken, de gigantische gebouwen het grootste reuzenrad ter wereld, drie flatgebouwen met een boot erboven op, ongelooflijk.

We zijn eerst een rondje om de bay heen gelopen, en met rondje bedoel ik echt een heel groot stuk gelopen. Maar wat een prachtige plek. Daarna zijn we op de boot geweest die boven op de drie flatgebouwen ligt. Sommige hebben denk ik de foto van Iris wel gezien in het zwembad met dat prachtige uitzicht op Singapore, nou daar was het. 57 verdiepingen hoog, wat een uitzicht. En de lift ging echt belachelijk snel, zonder dat je wat voelde was je binnen een paar seconden bovenop de 57e verdieping.
We gingen een bar in die daar was maar er werd ons gezegd dat we maar tot 6 uur mochten blijven omdat pa slippers en een korte broek aanhad en dat mocht na 6 uur niet meer. Toch maar even een drankje gedaan want dat moet wel als je daar bent. 20 singaporeese dollars voor een biertje!! Wat een geld.
Nadat we weer naar beneden waren gegaan zijn we voor dat gebouw gaan zitten om een beetje uit te rusten en te wachten tot het donker werd want dan was de skyline nog mooier. Ook was er een show met water, licht en vuur zei Iris en die wilde ik ook graag zien.
Toen de show begon wist ik niet wat ik zag het was een fontijn waar op het water een video werd geprojecteerd. Echt super tof!

Na de show zijn we naar Sataystreet gegaan. Een straat die tot 7 uur 's avonds open is voor verkeer maar na 7 uur gaan er kleine schuurtjes open en wordt er op de straat een terras uitgezet. Hier kan je de lekkerste sate eten. Nadat we heerlijk hadden gegeten zijn we terug gegaan naar Clarke Quay om het op een zaterdag avond te zien. Er is daar een brug waar alle jeugd uit Singapore bijeen komt om te drinken, want hoe streng Singapore ook is, je mag er wel gewoon op straat alcohol drinken. Iedereen kocht dus zijn drank in de supermarkt en ging met z'n alle op de brug voordrinken omdat het in de clubs zo duur is. Het was ongelooflijk druk en je hoorde van alle tentjes alle muziek door elkaar. Super leuk om een keer te zien. Maar aangezien we om 4 uur die ochtend al wakker waren en niet veel hadden geslapen tijdens de reis waren we ontzettend moe en hebben we het na een drankje opgegeven en zijn we terug gegaan naar het hostel.

DAG 9
De volgende ochtend eerst naar de universiteit gegaan om Iris der spullen terug te brengen. Daarna zijn we naar Sentosa geweest een kunstmatig eiland bij Singapore. Op dit eiland zijn ontzettend veel hotels maar ook een pretpark, strand, strandtentjes, winkels, eigenlijk alles voor entertainment.
We wilde naar het grootste aquarium ter wereld maar vonden we iets te duur dus zijn we naar het strand gegaan.
We kwamen terecht bij Mambo Beach, een hele mooie strandtent. Er was een groep met Australiërs die het flink op het zuipen zette. Ik heb een gesprek afgeluisterd waarin ze de serveerster vroegen of zij misschien een portemonnee had gevonden toen ze zei dat ze even zou moeten kijken en weg wilde lopen zeiden de jongens oh wacht even dat is nog niet alles, we zijn ook nog een schoen een tas en een shirt kwijt.
Ze hadden een beetje te hard gefeest en waren de helft van hun spullen kwijt geraakt de dag ervoor. Ook was er een groep Britten die tussen de vele corona's door flink aan de tequila zaten. Er was er een bij met heel veel sproeten en rood haar die aan het eind van de middag zo rood was in z'n gezicht dat we niet wilde weten hoe die zich de volgende dag zou voelen.
Nadat we heerlijk een paar uur bij Mambo Beach hebben gezeten en gegeten was het tijd om terug naar het hostel te gaan om onze spullen te pakken en naar het vliegveld te gaan want onze reis zat er alweer op. In Chinatown nog snel wat souvenirtjes gekocht en op weg gegaan naar het vliegveld. Hier weer afscheid genomen van Iris, maar deze keer was het beter omdat we wisten waar ze uithing en dat ze snel weer naar huis komt.

Al met al was het een fantastische vakantie om nooit meer te vergeten. Nu ik dit hele verhaal terug lees valt het op hoe vaak ik ongelooflijk, bizar en prachtig heb geschreven, ik denk dat dat de hele reis mooi samenvat.
Het was heerlijk om weer even bij Iris te zijn, ik heb er echt onwijs van genoten.
Ik zie nu ook dat het verslag misschien een beetje te lang is geworden maar ik zou zo nog vier a4'tjes kunnen schrijven over de hele ervaring!

Ik ga proberen ook nog wat foto's toe te voegen!

Dus dit was mijn ervaring van de reis van Singapore. Ik kan niet zo goed schrijven als Iris maar heb mijn best gedaan ;)

Dikke kus
Jeanne

• 02 Oktober 2013 - 16:56

Rianne:

Zo, je hebt zeker je best gedaan Jean, wat een heerlijk verslag!
    Ook fijn dat je alleen maar lieve haaien tegen gekomen bent! :-)
    Bedankt gastschrijver!

• 02 Oktober 2013 - 17:39

Iris Verschoor:

Dankjewel zus!
    Super leuk verhaal :D
    Ik heb ook een super week gehad!
    Het duiken was zo geweldig, wat een mooie kleuren en structuren onderwater! Er ging letterlijk een wereld voor me open :)
    En natuurlijk jij en papa erbij, allebei super erg bedankt voor de fantastische week, het was veelste kort!!

Loveyou X

• 02 Oktober 2013 - 19:03

Marja Rowaan:

Wauw, wat een belevenissen, zeg! Heerlijk om te lezen. Hoop dat je veel foto's hebt gemaakt.

• 03 Oktober 2013 - 17:31

Geoffrey:

Wauw.. Je hebt toch een mooi verhaal neergezet hoor Jeanne! Dit maakt mij alleen maar nieuwsgieriger hoe het daar is.. Enne, kan dat Ilou ook naar Nederlsnd komen? Haha..

• 04 Oktober 2013 - 07:23

Tineke:

Ik vind het een ongelooflijk, bizar en prachtig verhaal hoor!!!

• 10 Oktober 2013 - 20:50

Rianne:

Ha,ha,ha, ik denk dat ik binnenkort aan de beurt ben om het blog te schrijven!
    Had ik niet durven dromen!:-)